23 November 2015

Is Russia Insider sponsored by a Russian oligarch with the ties to the European far right?

The emails leaked by the Anonymous International last year give us a few insights into the workings of the English language pro-Putin propaganda website Russia Insider.

Its editor Charles Bausman launched the website in September 2014, and described the rationale behind the website as follows:
It was started in September 2014 by a group of expats living in Russia who felt that coverage of Russia is biased and inaccurate.
The problem is media control by a few corporations and interest groups, and their close ties with governments and business interests.
Instead of challenging, questioning, and fostering open discussion, they tend to promote those interests.
Ironically, this is what Russia Insider itself has been doing since its launch, namely publishing and re-publishing pieces of Russia's disinformation warfare against the West and Ukraine.

Charles Bausman, editor of Russia Insider and a regular commentator for Russia Today (RT)

13 November 2015

Dmytro Yarosh’s Resignation from the Right Sector

The recent resignation of Dmytro Yarosh from the leadership of the Right Sector may be a sign of the forthcoming changes in the strategies of both the Right Sector and the Ukrainian state.

In order to understand the significance of Yarosh’s resignation statement, one needs to consider two important points related to Ukraine’s domestic situation and international relations.

9 November 2015

Moscow opts for conspiracy theories to explain the Flight 9268 crash

The crash of the Metrojet Flight 9268 operated by Russian airline Kogalymavia has presented Moscow with a dilemma: what explanation of the crash would be most useful for the Kremlin's positioning both domestically and internationally?